Eisen EPD voor GZ-Psycholoog
Als GZ-psycholoog lever ik zowel verzekerde zorg (VZ) als onverzekerde zorg (OZ). Beide typen hebben veel gemeen, maar er zijn ook een aantal belangrijke verschillen. Voorbeelden: bij sommige vormen van onverzekerde zorg gelden dezelfde wettelijke eisen als bij onverzekerde zorg, maar zijn deze niet verplicht (voorbeeld: DSM, zorgvraagtypering); bij onverzekerde zorg moet in sommige gevallen (bijvoorbeeld als de werkgever betaalt) BTW worden geheven.
Een EPD dat mij ontzorgt biedt mij de volgende ondersteuning:
A. Bij verzekerde en onverzekerde zorg kan ik vastleggen/word ik ondersteund bij:
- zorgtraject maken, met (binnen mijn organisatie) uniek en leesbaar zorgtrajectnr
- afspraak (maken); (zo nodig aanmaken zorgtraject; automatisch aanmaken consult in zorgtraject)
- per consult: verslag (sjabloon), gekoppelde documenten en factuur (sjabloon)
- factuur: tarieven; wel/niet bedrag/% coulancekorting; wel/niet BTW op de factuur; verwijzing naar eigen Betalingsregeling, factuur per consult voor pinbetaling, tikkie, factuur met opmaak kunnen inzien zoals deze is/wordt verstuurd
- tussentijdse eHealth: resultaten
- beschrijvende diagnose (sjabloon)
- Honos+ vragenlijst en het zorgvraagtype; in de tijd meerdere lijsten per client! ! (OZ: optioneel; VZ:verplicht)
- basis-ggz profiel ( OZ: optioneel; VZ: verplicht)
- behandelplan (sjabloon)
- ROM: begin en eind; optioneel tussentijds; versturen; vastlegging
- eindverslag intake (sjabloon); beslissing vervolg; (VZ: signaleren terugrapportage-intake)
- privacyverklaring (sjabloon)
- machtiging opvragen client gegevens (sjabloon)
- machtiging verstrekken clientgegevens (sjabloon)
- opdracht wijzigen/vernietigen dossier (sjabloon)
- eindverslag behandeling (sjabloon); (VZ: signaleren terugrapportage-ontslag)
- Bij sjablonen kan ik mijn logo toevoegen
- Anonimiseren voor visitatie door collega’s of controle door verzekeraar.
- Overzicht open en gesloten zorgtrajecten.
B. Bij verzekerde zorg (ZPM) kan ik ook vastleggen/wordt ik ondersteund bij:
- verwijsbrief van de huisarts (verplicht)
- indicatie en behandelplan (sjabloon)
- terugrapportage intake: instemming client; de terugrapportage ; versturen: kopie client
- elke maand: NZa opgave wachttijden (verplicht)
- elk half jaar: NZa zorgvraagtypering (verplicht)
- terugrapportage ontslag: instemming client; terugrapportage ; versturen: kopie client
C. Het volgende is geregeld:
- In EPD gebruikte terminologie is intuïtief, sluit aan bij Zorgproces/ZPM
- Ik kan aangeven of ik contractvrij werk of op basis van een contract met verzekeraar (BTW-vrij) of met werkgever (met BTW); het invoeren van tarieven wordt hierop aangepast, default (percentage van) NZa tarieven
- EPD heeft koppeling met ZorgDomein en Zorgmail voor veilige email
- EPD heeft koppeling met NZa voor automatisch aanleveren verplichte informatie (wachttijden, zorgvraagtypering van alleen verzekerde zorg)
- EPD stuurt afspraakherinnering (email/sms)
- EPD signaleert als ik verplichte onderdelen nog niet heb ingevuld
- EPD toont (ook) hoofdonderdelen per client in tijdlijn: verwijzing, eindverslag/rapportage intake, zorgvraagtypes, ROM, eindverslag/rapportage behandeling
- EPD verstuurt automatisch facturen en betaalherinneringen; en toont overzicht (on)betaalde facturen; werkt op basis van aanvulbaar sjabloon
- EPD laat bij onverzekerde zorg geen ZPM-onderdelen (toch) verplicht invullen
- EPD kent een visitatie stand: Zorgtrajecten en dossiers tonen dan geen NAW-gegevens, wel het zorgtrajectnr. Er kan wel worden gezien dat (verwijs)brieven verslagen, en terugrapportages aanwezig zijn, maar ze kunnen niet geopend worden. Optioneel: Als de behandelaar verslagen zo maakt dat hierin geen NAW-gegevens worden vermeld (alleen zorgtrajectnr of clientnr), dan mogen deze wel worden geopend.
- EPD archiveert het besluit om op verzoek van client (delen van) het dossier (uitgezonderd: facturen) te vernietigen of aanpassen; ondersteunt het daadwerkelijke vernietigen/wijzigen; archiveert permanent/onwijzigbaar wie actie wanneer en op basis van welk besluit uitvoert.
- Depot voor 20 jaar bewaren dossier.
- Automatische backup/beheer op afstand
- Helpdesk als vraagbaak
D. Intuïtief gebruikersinterface
- Menu: Meest gebruikte items eerst (kiezen/wisselen van client, Agenda ) Minst gebruikte items laatst: (Beheer)
- Aangepast aan type zorg: verzekerde zorg vs onverzekerde zorg (keuzeknop)
- Volgt werkwijze van zorgproces. Voorbeeld: Bij aanmelden focus op basis-clientgegevens; bij intake focus op verwijsbrief, BSN, zorgvraagtypering, enz.. Overzicht: zorgproces gestructureerd in tijd en volgens zelfde proces/werkwijze.